Home    Hvad betyder dele viden kulturen for fremtidens virksomheder?

Nutidens “dele viden kultur” på tværs af alle brancher indenfor erhvervslivet, er egentligt født i den fremherskende Coworking-kultur, der nærmest har taget hele verdens erhvervsliv med storm indenfor de seneste år.

B-2-B-sharing, eller professionel vidensdeling, er idag blevet en helt naturlig del af erhvervslivet, som selv større etableret virksomheder tager del i, ved udover at bruge de sociale medier, også lader deres projektmedarbejdere indleje i passende eksterne kontorfællesskaber og Coworking Spaces, en praksis som ellers tidligere var mest udbredt blandt iværksættere og freelancere indenfor de mere kreative fag.

Men hvad betyder “dele viden” for fremtidens virksomhedsform?

Dele-kulturen er, via de sociale medier, for længst blevet en del af vores privatliv. Nu er den også blevet en del af vores professionelle virke på flere plan. For mange virksomheder er de sociale medier idag blevet en helt naturlig del af deres officielle kommunikation med forbrugere, kunder og forretningspartnere.

Dele viden, Google Plus
Det kan faktisk være være afgørende for en virksomheds succes eller fiasko, om den er tilstede på de sociale medier.
Mange virksomhedsejere har erfaret, at det er vigtigt at være tilstede på de sociale medier. Er en virksomhed ikke tilstede på de rette sociale medier, vil den være bagud allerede fra en start indenfor de fleste brancher.
Det er dog vigtigt at være i kontrol med hvad og hvordan virksomhedens aktiviteter bliver delt.

Udarbejd en firmapolitik for medarbejdernes brug af de sociale medier.

Hvis det ikke er dig selv, der står for indlæg og dialogen på de forskellige sociale medier, så udarbejd en politik eller retningslinjer for hvordan dine medarbejdere skal opføre sig og gerne også anvisninger og gode råd til hvordan de skal bruge de sociale medier uden for firmaets matrikel, altså gode råd målrettet til hvis medarbejderne også deler virksomhedens nyheder og artikler på deres private profiler!

8 gode råd til at dele professionelt indhold på de sociale medier!

  1. Skab genkendelighed. Opret en troværdig firmaside baseret på firmanavn og med firmalogo på hvert sociale medie.
  2. Skriv en passende, men forskellig, beskrivelse af firmaets ydelser mv. på hvert medie. (Ingen Copy/Paste)
  3. Udarbejd en strategi for tilstedeværelsen på de enkelte sociale medier. (F.eks. for forskellige målgrupper)
  4. Skab værdi! Udgiv kun indlæg/nyheder når din virksomhed virkeligt har noget nyt at bidrage med.
  5. Udgiv kun velskrevne tekster og billeder i høj kvalitet og få dem delt i netværket.
  6. Vær engageret og opmærksom på brugeranmeldelser/kommentarer og svar hurtigt tilbage på evt. dårlig omtale!
  7. Analyser løbende jeres indsatser på de sociale medier – Så ved i hvad der virker, og hvad der ikke gør!
  8. Hav tålmodighed, det tager lidt tid at blive delt ud på de sociale netværk.

Ligesom det, at dele viden på tværs af brancher, er en del af Coworking-kulturen, – så hver ikke tilbageholdende med selv at dele andres indhold, der kan være relevant for din virksomheds målgrupper.
Hvis du fx. mener denne artikel kan have interesse i dit netværk, ja så del den gerne ved hjælp af sidens “Dele-knapper”!

Har du behov for at blive mere synlig på de sociale medier, så find hjælp her!

Søger du kontorfællesskaber eller Coworking-Spaces finder du et stort udvalg her på siden!

Relateret artikler