Tiden er forbi for den firmakultur, hvor alle beslutninger og forretningsaftaler blev udført fra eget kontor bag et stort skrivebord, eller i et flot indrettet mødelokale på virksomhedens adresse.
Krav til øget effektivitet og tilstedeværelse på markedet betyder, at nutidens beslutningstagere og forretningsfolk er blevet mere mobile og de er hele tiden tilgængelige online. De navigerer typisk igennem deres travle hverdag med job og familie via en SmartPhone eller en Tablet. De træffer beslutninger og modtager nye ordrer i mens de er på vej fra et møde med en forretningsforbindelse til det næste og arbejdsdagen afsluttes typisk senere på aftenen fra hjemmekontoret.
Flere undersøgelser viser at forretningsfolk og konsulenter i dag bruger mere end 25-33% af arbejdstiden væk fra kontoret eller firmaets domicil! Globaliseringen, samt ikke mindst den digitale udvikling og udbredelsen af moderne kontorhotel-koncepter i hele verdenen, har ændret den traditionelle firmakultur indenfor de sidste år.
Idag kan man nemt arrangerer et internationalt onlinemøde via sin SmartPhone ligemeget hvor man befinder sig, eller booke et fysisk formiddagsmøde i et passende kontorhotel i f.eks. Frankfurt eller London og være tilbage i Danmark til aftensmaden. Chefen bliver kort briefet online over mødets forløb via FaceTime eller Skype og resten af ventetiden i lufthavnen bliver brugt på at besvare Emails og SMSer. De færreste forretningsfolk og konsulenter har idag brug for et “fint enekontor” i et firmadomicil.
Dele-kulturen har indtaget erhvervslivet
Hele denne mobile firmakultur betyder naturligvis også, at man som virksomhedsejer må tænke de reelle behov for kontorarealer godt igennem, når der skal indrettes nye virksomhedslokaler. Istedet for at indrette dyre kvadratmeter med komplette arbejdspladser som står tomme mange af ugens dage, kunne der være en økonomisk fordel i at indrette kontorlokaliteterne med fælles “arbejds-stationer” til konsulenter og andre medarbejdere der ikke dagligt har deres gang i firmaet. Dele-kulturen er forlængst blevet en del af hverdagen, særligt for de yngre generationer.
– Hvor ofte har min virksomhed reelt behov for et fuldt digitalt udstyret konferencerum?
– Bliver det teknisk vedligeholdt så det holder dagens it-standard?
– Kunne disse kvadratmeter udnyttes mere produktivt?
En alternativ løsning til eget konferencerum kunne være at indgå en aftale med et lokalt kontorhotel der tilbyder udlejning af konference- og mødelokaler med alle moderne faciliteter inklusiv.
De seneste år er antallet af kontorhoteller over hele landet nærmest eksploderet, udvalget er stort og varieret og mange udbydere tilbyder udlejning af mødelokaler på fleksible vilkår.
→ Se det aktuelle udvalg af kontorhoteller til leje her.
You must be logged in to post a comment.